لحظه‌ای صبر برای ثبت خاطره مسیر عشق در حافظه دوربینها

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پدیده‌های اجتماعی و خود جوش مردمی همواره بستری برای پرداخت فرهنگی و هنری به موضوعات مطرح شده اجتماعی باز می‌کرده و این رویه پدیده‌ای را تعریف می‌کند که هنر اجتماعی نام می‌گیرد. در واقع هنر اجتماعی هنری است که با اهدافی انسانی رویکردی اجتماعی پیش می‌گیرد،  از قابلیتهای این هنر برای تغییر جامعه استفاده شود و بعضا خود تحت تأثیر پدیده‌های اجتماعی است. جمع را به مشارکت می گیرد و به دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی این هنر در آن اجتماع توجه دارد. همه اقشار اجتماع می‌توانند از آن بهره ببرند و به آن دسترسی داشته باشند. آنها یا ارتباط و مشارکت مستقیم دارند و یا با آن در تعامل هستند. شاید برداشتی که از هنر اجتماعی می‌شود کمی نقص داشته باشد، شاید اصلا هنر اجتماعی را بادی هنری تعریف کرد که از اجتماع تأثیر می‌پذیرد، گویا مدتی است که دیگر هنر توان تأثیرگذاری بر جامعه را از دست داده است و باید در جامعه به‌دنبال وجوهاتی برای ارتقای هنر گشت.

موضوعات این هنر از دل اجتماع بیرون می‌آید و اینجا دیگر هنر نیست که به تعالی اجتماع خدمت می‌کند بلکه پدیده‌های خود جوش و متعالی فکری در بستر اجتماع است که هنر را مجذوب خود کرده و به سخن وامیدارد. در درجه‌ای بالاتر پدیده‌های متعالی دینی و مذهبی بر بستر اجتماع تأثیر می‌گذارد و پس از آن اجتماع به جوش آمده و فرهنگ و هنر را برای برون‌ریزی احساسی به خدمت می‌گیرد. اینجا هنرمند متأثر از این هیاهو و در مسیر پدید آمده خلق می‌کند آنچه را که الهام می‌گیرد.

گاهی یک پدیده در تاریخ آنقدر ماندگار و تأثیرگذار می‌شود که خود به یک فرهنگ مجزا تبدیل شده و اجتماع و هنر از چشمه این فرهنگ پدید آمده تغذیه می‌کند، فرهنگ عاشورا و حرکت فکری و اعتقادی امام سوم شیعیان هم یک چشمه برای تغذیه پدیده‌های اجتماعی و هنری در کل تاریخ به‌وجود آورد. پدیده‌ای سرشار از معنا که هر بار بخشی از این حقیقت کشف و گفتاری تازه در هنر پدیدار می‌شود.

نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس «مسیر عشق» هم در دسته‌ همین پدیده‌ها قرار می‌گیرد. اربعین حسینی دیگر یک فرهنگ شده است که در آن سوژه‌های متنوع برای تبدیل شدن به یک اثر ماندگار هنری وجود دارد. پدیده‌ای که درآن صفات اخلاقی متنوعی که شاید در جوامع مدنی مدرن به فراموشی سپرده شده است دوباره متبلور می شود. این موضوع نیاز به پرداخت بیشتر برای عرضه بصری به جهان دارد. جشنواره مسیر عشق دست به ثبت لحظه‌ها زده و دوربینها را به خط کرده‌است، نباید حتی یک تصویر از این مستند عظیم مردمی را از دست داد.

آوینی پشت دوربین مسحور تفکر تکنوکراسی آن نمی‌شود، آنچه درون آن می‌دید عاشقش می‌کرد. چرا که پدیده‌ای عظیمتر از جهان مادی را شاهد بود، حقیقتی که نمی‌توانست با پدیده‌ای دیگر مقایسه کند و بعد از یافتن آن به بهای دیگری بفروشتش. اربعین حسینی هم از این جنس است، وقتی در مسیر قرار میگیری راهی به جز راهی شدن نداری و باید بروی. در این سیل معرفت تنها هنرمندان هستند که می‌توانند لحظه‌ای صبر کنند و این حرکت را جایی و زمانی به خاطره دوربینها بسپارند.

جشنواره «مسیر عشق» همین موضوع را دنبال می‌کند و قرار است این لحظات را تاریخی کند و جهان را هم در جریان این حرکت بگذارد، جهانی که امروز تشنه معنویت است. در شرایطی که معاندین اسلام به نام اسلام به ۴۵ کیلومتری کربلا رسیده بودند حضور ۲۰ میلیونی زائران حرم حسینی موازنه قدرت را در آن سرزمین تغییر داد و وسوسه نفاغ را در فکر دشمنان اسلام خاموش کرد تا قدرت وحدت بخشی اهل بیت باز به کمک اسلام بیاید. در شرایطی که رسانه‌های جهان زبان به کام گرفته‌اند که مبادا نور این محبت گسترده، خانه‌های فکری تاریکشان را روشن کند لازم است جشنواره‌هایی از این دست به کار آیند و اقدام کنند. جشنواره‌هایی که در سطح شعار باقی نمانند و به عمق شعور برسند که برای تحقق این مهم اول محتواست که باید درست تبیین شود به خصوص در تولیدات سینمایی که به شدت ضعف فیلمنامه دامنش را فرا گرفته است و باید فکری به حال آن کرد. لازمه این تغییر در فیلمنامه‌نویسی سختگیری بر تولید است و تغییر تمرکز از کمی‌گرایی به کیفی‌گرایی آثار تولیدی. البته این موضوع بدین مهنا نیست که انگیزه از فیلمسازان جوان گرفته شود و باید نگاه تشویقی به تولیدگران هنرهای دینی داشت اما سطح کیفی آثار را نباید پایین آورد و پای استانداردهای تعریف شده ایستاد.

در جشنواره‌های مختلف پیش میاید که به دلیل کمبود آثار ارسالی به جشنواره هر اثر با هر سطحی پذیرفته می‌شود و صرفا جنبه آماردهی دارد اما یک جایی باید جلوی این کار گرفته شود، وقتی ۷۲ نفر می‌توانند در مقابال هزاران نفر حماسه بیافرینند چند اثر محدود اما با کیفیت هم میتواند بر یک جریان عظیم فکری با تولیدات متنوع سینمایی تأثیرگذار باشد اما به شرط آنکه پای این نگاه بایستیم. به امید آنکه جشنواره «مسیر عشق» از معنویت حرکت حسینی الهام بگیرد و منجر به یک جریان سینمایی دینی شود.

نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس «مسیر عشق» با موضوع تبیین ابعاد سیاسی، مذهبی، اجتماعی و حماسی راهپیمایی ایام اربعین حسینی و شهادت امام رضا(ع) از طریق تولید آثار هنری با تاکید ویژه بر محورهای حضور ادیان و دیگر مذاهب در راهپیمایی اربعین، تاثیر راهپیمایی اربعین بر سلامت روانی جامعه جهانی، نقش تربیتی راهپیمایی اربعین بر محیط خانواده و فرزندان، ترویج فرهنگ ایثار و فروتنی در خدمت به زائرین اهل بیت(ع)، راهپیمایی اربعین از نگاه تاریخی و… و همچنین معرفی و ترویج فرهنگ عاشورایی با تکیه بر محصولات هنری در بین مخاطبان ایران و جهان برگزار می شود.

بخش های رقابتی بین المللی این جشنواره شامل فیلم های سینمایی، داستانی بلند و کوتاه، مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند، نماهنگ، پویانمایی، مجموعه های تلویزیونی، فیلمنامه کوتاه داستانی، طرح فیلمنامه بلند و عکس است. این جشنواره در دو بخش حرفه ای و مردمی برپا می شود.

آخرین مهلت دریافت آثار ۱۵ شهریور اعلام شده است و ۲۹ شهریور آثار پذیرفته شده اعلام خواهند شد. آیین گشایش جشنواره ۱ آبان در مشهد مقدس و اختتامیه در تاریخ ۵ آبان در کربلا برگزار می شود. همچنین نمایش آثار ۱ تا ۵ آبان در تهران برقرار است.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *