وزارت ارشاد نقش نظارتی خود را در مسابقات قرآن ایفا کند

باشگاه خبرنگاران پویا ـ مهدی خدایی:

روز گذشته و در اجرای دور نیم‌نهایی مرحله کشوری چهلمین مسابقات سراسری قرآن کریم، تخلفی آشکار در تغییر قرعه‌های از پیش اعلام شده این مرحله از مسابقات و تقلیل آن از ۱۲ خط به ۱۰ خط صورت گرفت، که علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن تمرینات و آهنگسازی قاریان بر روی قرعه‌های ۱۲ خطی، برنامه مشترک مسابقات و کمیته اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی را نیز زیر پا گذاشت.

در این باره بیشتر بخوانید:

کمبود وقت عامل تخلف در مسابقات قرآن شد

ساعتی پس از انتشار خبر این تخلف در خبرگزاری تسنیم، یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ای را در این خصوص از معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف منتشر کرد که وی گفته بود «هر تصمیمی که برای تغییر در تعداد سطور اتخاذ شود، تصمیم هیئت داوران است و  بعد از اینکه تعداد شرکت کنندگان افزایش یافت، داوران تصمیم گرفتند تا این تغییر صورت بگیرد. هیئت داوران در جلسه‌ای اعلام کردند با توجه به کمبود وقت تعداد سطور را کاهش دهند. با توجه به اینکه آیین‌نامه مسابقات توسط همین افراد نوشته می‌شود، لذا تغییر در آن را نیز همین افراد می‌توانند انجام دهند و هیچ مشکلی وارد نیست.»

اینک شایسته است درباره توجیهات حجت‌الاسلام علی مقنی در خصوص تخلف صورت گرفته به موارد ذیل توجه شود:

۱- طبق ماده سه «نحوه و ترتیبات تقسیم مأموریت‌ها و وظایف قرآنی دستگاه‌ها» مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در تاریخ ۸ مهرماه ۱۳۸۸، «مسئولیت حوزه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است» و پیشنهاد می‌شود که ایشان از همین ابتدای دوره وزارت خود درباره این تخلفات صورت گرفته حساس باشد تا سامان یافتن فعالیت‌های قرآنی کشور باقیات‌الصالحاتی در کارنامه وی درج شود.

این وظیفه ایجاب می‌کند که سیدعباس صالحی برای یک روز هم که شده در صحن اجرای مرحله کشوری چهلمین مسابقات سراسری حاضر شود و اوضاع را از نزدیک رصد کند. 

۲- شاید برخی بگویند که مسابقات از ابتدای انقلاب تاکنون توسط سازمان اوقاف و امورخیریه اجرا می‌شده است و همه‌کاره این مسابقات این سازمان است، اکنون چرا وزارت ارشاد باید پاسخگوی تخلفات مسابقات قرآن باشد؛ پاسخ این عده این خواهد بود که طبق ماده چهار مصوبه مذکور در بند قبل «مسئولیت هماهنگی، پیگیری و گزارش دهی فعالیت‌های قرآنی تمامی دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

علاوه بر این، بند هفت ماده ۹ «آیین نامه شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی» نیز تصریح دارد که «ارزیابی نحوه انجام وظایف و فعالیت سازمان‌ها در حوزه تخصصی و ارائه گزارش دوره‌ای به شورا) در حیطه وظایف وزیر ارشاد به عنوان رئیس کمسیون تبلیغ و ترویج است.  پس از این زاویه هم شایسته است که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع را پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع متسابقان، افکار عمومی و شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی برساند.»

همچنین رضا سلامت‌­پناه دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ هشتم دی‌ماه ۱۳۹۵ درگزارشی از جلسه شصت‌وهشتم این مجمع گفته است «از سال ۱۳۹۳ به موازات فعالیت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کریم در سازمان اوقاف  و امور خیرریه، همزمان با دور جدید فعالیت‌های کمیسیون­ تبلیغ و ترویج قرآن کریم، کارگروهی تحت عنوان «قرآن و مسابقات» ذیل این کمیسیون تعریف شد، هر چند که تاکنون این کارگروه به دلیل عدم تعیین تکلیف نسبت آن با ستاد عالی، تشکیل جلسه نداده است؛ اعضای جلسه مجمع در این موضوع به این اجماع رسیدند که با توجه به تولیت کمیسیون­ تبلیغ و ترویج قرآن کریم در حوزه تخصصی، ستادعالی مسابقات به عنوان یکی از کارگروه‌­های تخصصی وابسته به کمیسیون، خط مشی و برنامه‌­ریزی‌های کلان مسابقات قرآن کریم را به کمیسیون پیشنهاد و در آنجا به تصویب برساند و برنامه‌ریزی و امور مرتبط با مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم در این ستاد پیگیری شود.»

با توجه به این اظهار نظر نیز بهتر است وزیر محترم ارشاد گزارش درباره عملکرد ستاد عالی مسابقات به عنوان یکی از کارگروه‌­های تخصصی وابسته به کمیسیون متبوع خود ارائه کند و ضمن آن روشن کند که آیا آیین‌نامه مسابقات به تصویب این کمیسیون و متعاقب آن به تصویب شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی رسیده است یا خیر؟

 البته با توجه به توجیهات حجت‌الاسلام مقنی، گویا مرجع تصویب آیین‌نامه مسابقات قرآن در حال حاضر داوران هستند و خودشان هم آن را تغییر داده‌اند.

در ادامه این یادداشت با ما همراه باشید تا ببینید که این نیز خود تخلفی بزرگ است:

۳- بر اساس ماده ۹ «آییننامه شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی» که مربوط به شرح وظایف کمیسیون‌هاست و در بند ۲ آن  تصریح شده است «تدوین سیاست‌ها‌ی اجرایی امور قرآنی در حوزه تخصصی و پیشنهاد آن به شورای تخصصی» وظیفه کمیسیون است، آیین‌نامه مسابقات قرآن کریم در هر سطحی باید در کمیسیون تبلیغ و ترویج تدوین و برای تصویب به شورای تخصصی ارسال شود، اما با توجه به اینکه تاکنون خبری در این خصوص منتشر نشده و ۸ سال از روی تصویب این قانون می‌گذرد، عدم تصویب آیین‌نامه مسابقات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز تخلفی است که در طول این سالها جریان داشته و در جای خود ارزش پیگیری دارد.

اکنون می‌توان نتیجه گرفت که داوران مسابقات قرآن طبق قانون، در جایگاه تصویب آیین‌نامه مسابقات نیستند، بلکه طبق بند چهار ماده ۹ آیین‌نامه شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی «بررسی، تدوین و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های ملی در حوزه تخصصی» و همچنین طبق بند هشت همین ماده «انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم برای ساماندهی و توسعه فعالیت‌های قرآنی در حوزه تخصصی» بر عهده کمیسیون‌هاست که در مورد مسابقات قرآن طبیعتا بر عهده کمیسیون تبلیغ و ترویج است.

البته بر اساس تبصره چهار بند هشت، «کمیسیون‌ها می‌توانند عنداللزوم و عندالاقتضاء از سایر دستگاه‌ها جهت حضور یا عضویت در جلسات دعوت کنند و یا طبق تبصره پنج «کمیسیون‌ها می‌توانند برای حسن انجام وظایف خود، کمیته‌های مورد نیاز را با حضور صاحب‌نظران و مدیران دستگاه‌های ذی ربط تشکیل دهند.» و از این جهت می‌توان تصویب آیین‌نامه مسابقات قرآن را در حضور داوران و سازمان اوقاف توجیه کرد.

پس علاوه بر اینکه تصویب آیین‌نامه مسابقات قرآن توسط داوران خلاف قانون است و قانون برای آنها فقط نقش مشورتی قائل است، تغییر آن توسط داوران در صحن مسابقات نیز تخلف افزونی است، چون آنها اساسا مرجع تصویب قانون (آیین‌نامه)  نیستند چه رسد که بخواهند آن را تغییر دهند.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *