نقدی بر یک نمایشگاه، تفریح یا افزایش تولید ناخالص ملی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن خسروی – مدرس دانشگاه در یادداشتی اختصاصی درباره نمایشگاه خودرو – شهر آفتاب آورده است: فرصتی دست داد از نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب روبروی مرقد امام (ره) بازدید کردم و واقعاً باید گفت که ما هنوز آداب و رسوم برگزاری نمایشگاه را بلد نیستیم.

در نمایشگاه خودرو – شهر آفتاب، طرف با کالسکه بچه آمده است نمایشگاه خودرو! مردم سراسیمه از این غرفه به آن غرفه برای گرفتن پلاستیک، بروشور، خودکار، دفتر و شکلات و…. در رفت و آمد بودند، چقدر ناراحت کننده است.

نمایشگاه خودرو به عنوان یک نمایشگاهی با طراحی نامناسب، راهروهای رفت و آمد تنگ و باریک، هوای آلوده سالن، فضای ناکافی برای عرضه خودروها، سرویس‌های بهداشتی کم، کثیف و تنگ و باریک و در نهایت آش رشته فروشی. واقعاً نمایشگاه شکم گردی بود یا نمایشگاه تخصصی برای تبادل تجربه و عقد قرارداد؟!

اساساً ما درک درست، علمی و هدفدار از برگزاری نمایشگاه‌ها نداریم. آیا برگزاری نمایشگاه خودرو صرفاً یک شو و یک نمایش است یا نه هدف عقد قرارداد و سودآوری و توسعه و صادرات در حوزه‌های مختلف صنعت، محیط زیست و … است؟ احتمالاً برگزار کنندگان نمایشگاه خودرو ابتدا به فکر یکسری منافع شخصی برای خود و شاید در مرحله بعد توسعه کشور و کمک به افزایش تولید ناخالص ملی هستند.

عجیب است، در واقع خروجی چنین نمایشگاه‌هایی چیست؟ مردم عوام هم که متاسفانه سررشته ای از کارکرد نمایشگاهها ندارند، اغلب حضور در نمایشگاه را یک نوع تفریح و سرگرمی می‌بینند تا کارکرد تخصصی و حرفه ای! و این خیلی به صلاح ما نیست چون خروجی کار مهم است.

لطفاً برگزار کنندگان نمایشگاه خودرو صادقانه به مردم گزارش دهند که این نمایشگاه منجر به عقد چند قرارداد و چه حجم صادرات خودرو شد؟ این درد ما و اشکال ما به چنین نمایشگاه‌هایی است که فقط وقت ما را هدر می‌دهند. خوشبختانه نمایشگاه خودرو به دوربین مداربسته مجهز است بیایید با نگاه کارشناسانه ببینید از یکصد نفر بازدید کننده، قیافه و رفتار چندنفر از مراجعین به موضوع خودرو می‌خورد؟

در نمایشگاه خودرو – شهر آفتاب، اولاً طراحی مسیرهای رفت و آمد مکان نمایشگاه غیرعقلایی و غیرکارشناسی و باعث زحمت و رنج بسیار و سردرگمی برای مراجعه کنندگان شده بود. ثانیاً نیروهای راهنمایی و رانندگی برای سهولت دسترسی و راهنمایی مردم و رانندگان اصلاً حال و حوصله کمک رسانی نداشته و انگار به زور و اجبار آنجا مستقر هستند. ثالثاً، مکان نمایشگاه برای نمایشگاه خودرو اصلاً مناسب نیست. زیرا خودرو حجیم و بزرگ است و برای دیدن و بررسی آن فضای بسیار بزرگ و مناسبی را می‌طلبد که هم بازدید کننده راحت باشد و هم خودرو در لابلای انبوه جمعیت گم نشود.

اساساً چینش خودرو در نمایشگاه خودرو باید به گونه ای باشد که خودرو در جای بلند و مرتفع نسبت به قد و قواره بازدید کنندگان باشد تا با ازدحام جمعیت، خودرو پنهان نشود.

آنچه که در نمایشگاه خودرو عجیب بود وجود و حضور دختران و زنان بزک کرده و غیرمتخصصی بود که ظاهراً و اتفاقاً هیچ سر رشته ای هم از خودرو نداشته و صرفاً غرض از حضورشان دلبری از بازدید کنندگان بود آنهم با قیافه و چهره‌هایی با آرایش‌های تند و غلیظ که کاملاً خلاف شئونات اخلاقی بود. واقعاً توجه به چه قیمت؟ ماشین فروختن به چه قیمت؟

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *