اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه طرح ترافیک ۳۸ سال در تهران تغییر نکرده بود، گفت: طرح جدید ترافیک سال گذشته در تهران اجرایی شد. با پیشرفت برنامه و به دست آمدن نتایج مشخص شد که  طرح جدید خوب بوده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در نیمه دوم سال گذشته اجرای طرح جدید کاهش آلودگی هوا در پایتخت را شاهد بودیم، افزود: همچنین ۲۲ درصد کاهش تردد خودروها را در مرکز شهر داشتیم و این نشان می‌داد که این طرح نتایج مؤثری به همراه داشته است.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: گام دوم طرح جدید ترافیک از ابتدای تیر اجرایی می‌شود که بر همین اساس طرح زوج و فرد که ۱۴ سال بود اجرا می‌شد متوقف خواهد شد.

وی گفت: طرح زوج و فرد قبلا کارایی داشت ولی به دلیل اینکه طی ۱۴ سال گذشته تاکنون آمار خودروها دو برابر شد دیگر اجرای طرح مؤثر نبود و خودروهایی که به صورت زوج یا فرد تردد می‌کردند بیش از کل خودروها در اجرای طرح کلی بود و دیگر نمی‌توانستند با اجرای این طرح آلودگی و ترافیک را کنترل کنند.

معاون شهردار تهران  بیان داشت: برای اجرای طرح جایگزین زوج و فرد مطالعات تطبیقی با سایر کشورها انجام گرفت و از مشاورین دانشگاه‌ها بهره گرفتیم و در نهایت طرح کاهش آلودگی هوا به اتفاق آرا در شورای عالی ترافیک که مسئولان، پلیس، شهرداری و .. در آن حضور داشتند مورد تأیید قرار گرفت.

وی بیان داشت: با اجرای طرح جایگزین زوج و فرد خودروها دیگر بر اساس پلاک‌شان تردد نمی‌کنند و دیگر شاهد پلاک‌فروشی و طرح‌فروشی نیز نخواهیم بود.

معاون شهردار تهران بیان داشت: شهروندان تهرانی در صورتی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند می‌توانند از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل در محدوده کاهش آلودگی هوا «زوج وفرد سابق» بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون خودرو تا کنون در سامانه تهران من ثبت نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: پایتخت ۴ میلیون خودرو دارد که دو میلیون آنها در محدوده کنترل کاهش آلودگی هوا تردد می‌کنند و آمارهای موجود نشان می‌دهد هنوز تعداد زیادی از شهروندان در سایت تهران من ثبت‌نام نکرده‌اند.

پورسیدآقایی اعلام کرد: طرح ترافیک پنج‌شنبه‌ها دیگر اجرا  نخواهد شد ولی از ابتدای تیر طرح محدوده کنترل آلودگی هوا اجرا می‌شود که از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است.

* افزایش ۲۵ درصدی عوارض در صورت عدم پرداخت

پورسیدآقایی درادامه با اشاره به اینکه خودروهایی که مشخصات آن در سامانه تهران من برای دریافت طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا ثبت شده است رانندگان آنها یک ماه فرصت دارند که عوارض را بپردازند، گفت: در صورتی که موجودی حساب شهروندی آنها کافی نباشد و برای این مسئله هیچ اقدامی صورت نگیرد، ۲۵ درصد باید رانندگان عوارض بیشتری پرداخت کنند. 

معاون شهردار تهران تصریح کرد: امسال در دریافت عوارض هیچ شک و شبهه‌ای مانند سال قبل وجود ندارد و به صراحت و وضوح اعلام شده اگر رانندگان عوارض ندهند، علاوه بر پرداخت آن و جریمه، توسط پلیس نیز اعمال قانون می‌شوند. 

پورسیداقایی تأکید کرد: عوارضی که دریافت می‌شود، برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر استفاده می‌شود و پیام ما به مردم این است که با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند و اگر تمایل به استفاده از خودروهای شخصی  دارند، باید عوارض آن را پرداخت کنند.

* افزایش تخفیف به رانندگان دارای طرح ترافیک برتر

وی گفت: رانندگانی که معاینه فنی برتر داشته باشند تخفیف  ۲۵ درصدی شامل آنها می‌شود؛ این درحالی است که این میزان تخفیف در سال گذشته ۲۰ درصد بود و این امر نشان می‌دهد که ما به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه پیگیر پاکی تهرانیم.

* ساماندهی پارک حاشیه‌ای در پایتخت

معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه دو گفت: این مسئله به صورت آزمایشی و عملیاتی در دو منطقه اجرا می‌شد و از شنبه اول تیر به صورت کامل اجرای آن در دستورکار قرار دارد. 

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: رانندگان در صورتی که در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند، هزینه پارک حاشیه‌ای  از حساب شهروندی‌ آنها کسر می‌شود و همچنین میزان بدهی به آنها اعلام تا از طریق اپلی‌کیشین‌های مربوطه پرداخت کنند. 

وی گفت: پارکبان برای این کار لازم نیست و  فقط خودروی در نظر گرفته شده که هر ۳۰ دقیقه یکبار از معبر مربوطه بازدید و شماره پلاک خودروهای پارک شده را ثبت می‌کند.

وی در ارتباط با آلودگی موتورسیکلت‌ها و مشکلات ناشی از تجربه‌ای که در خصوص خودروهای کاربراتوری داشتند اشاره کرد و گفت: متأسفانه جلوی موتورهای کاربراتوری گرفته شده و از سال ۹۷ موتور کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شود.

* جلوی تولید موتورهای کاربراتوری را گرفتیم

وی بیان داشت: همچنین با پیگیری طرحی، در دولت قرار شد به ازای هر موتور جدیدی که شماره‌گذاری می‌شود یک موتور کاربراتوری اسقاط شود.

معاون شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که گفت طرح ترافیک سبب محروم کردن مردم از حق مالکیت و خودروی شخصی شده است، گفت:‌مالکیت جای احترام دارد ولی اگر سایر شهروندان متضرر شوند، رانندگانی که در طرح تردد می‌کنند باید عوارض بدهند.

* هزینه ۲٫۶ میلیارد دلاری ناشی از آلودگی هوا برای تهرانی‌ها

وی گفت: بر اساس اعلام بانک جهانی تهرانی‌ها در سال ۲٫۶ میلیارد دلار هزینه بهداشتی ناشی از آلودگی هوا برای آنها می‌شود. بنابراین اجرای طرح ترافیکی راهکار مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود.

پورسید اقایی گفت: در سال ۹۶ و ۹۷، ۱۳ قطار جدید به مترو اضافه شد، ۱۰ قطار جدید نیز امسال اضافه می‌شود و فردا در سازمان اتوبوسرانی، اتوبوس‌های جدید رونمایی می‌شود. 

* درآمد ۲۹۶ میلیارد تومانی شهرداری از اجرای طرح ترافیک

پورسیدآقایی از درآمد ۲۹۶ میلیارد تومانی شهرداری با اجرای طرح ترافیک در سال گذشته خبر داد و گفت: این درآمد صرف خرید کابین، اتوبوس و توسعه حمل‌ونقل ترافیک می‌شود که فردا در همین راستا رونمایی از ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابینه را داریم.

پورسیدآقایی در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی گفت: در ارتباط با  مجوز این تاکسی‌ها در کمیسیون زیربنایی دولت جلساتی برگزار و موضوع بررسی شده است.

وی  افزود: طی بررسی‌ها و جلسات انجام گرفته تاکسی‌های اینترنتی ملزم می‌شوند تحت نظارت دستورالعمل وزارت کشور و شهرداری‌ها قرار گیرند که این دستورالعمل در حال تدوین است.

* تصویب دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی تصویب شده است، گفت: امیدواریم تا یک ماه آینده این دستورالعمل‌ها ابلاغ و نظارت را قانونی انجام دهیم.

* اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح منتشر می‌شود

پورسیدآقایی در ادامه به طرح ترافیک خبرنگاران اشاره کرد و گفت: به محض پایان یافتن طرح‌های خبرنگاران اسامی افراد دریافت کننده و رسانه‌هایشان در سامانه شفافیت منتشر می‌شود.

وی گفت: از ۲ هزار و ۶۰ خبرنگاری که واجد دریافت طرح هستند به ۱۴۰۰ نفر تاکنون قطعی طرح واگذار شده و سایر افراد هنوز نواقص مدرک‌های خود را برطرف نکرده‌اند یا رسانه‌شان اسامی‌ را کامل اعلام نکرده‌اند.

*کاهش ۵۴ میلیارد تومانی درآمد شهرداری از طرح ترافیک

معاون شهردار تهران گفت: درآمد حاصل از طرح برای شهرداری در سال ۹۶ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و این درآمد در سال ۹۷ حدود ۲۹۶ میلیارد تومان شد که نشان می‌دهد درآمد شهرداری از طرح‌های ترافیک ۵۴ میلیارد تومان کاهش داشته است و این رقم پاسخ برای کسانی است که گمان کردند طرح‌های جدید ترافیک هدف درآمدزایی داشتند.

* حداقل و حداکثر نرخ طرح کاهش آلودگی هوا

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه طرح جدید جایگزین زوج و فرد (کاهش آلودگی هوا)‌قطعا از ابتدای تیر اجرایی خواهد شد، گفت: نرخ این طرح بستگی به ساعت تردد و نوع معاینه فنی دارد که حداقل آن ۷ هزار تومان و حداکثر ۲۰ هزار تومان است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ضرورت اعلام اپلیکیشن‌های مربوط به هزینه پارک حاشیه‌ای گفت:‌در حال حاضر نام این اپلیکیشین‌ها در خاطرم نیست ولی با فاوا قراردادی انجام گرفته و شهروندان به راحتی با مراجعه به سامانه “تهران من” می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند.

* افزوده شدن سالانه ۱۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در پایتخت

معاون شهردار تهران به اجرای طرح‌هایی برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در تهران اشاره کرد و گفت: برنامه و سند توسعه ملی دوچرخه را در معاونت حمل و نقل و ترافیک تصویب کرده‌ایم که در هفته آینده در شورای عالی ترافیک در این زمینه بحث می‌شود.

*درآمد ۲۰ میلیارد تومانی تبلیغات در مترو

وی در مورد تبلیغ در مترو،‌اتوبوس و تاکسی گفت: این مسأله بهتر است به خود دستگاه مربوطه واگذار شود که بر اساس مصوبه قبلی شورا دستگاهی به غیر از سازمان زیباسازی حق واگذاری تبلیغ را ندارد و به نظرم اصلاح مصوبه شورا در این زمینه نیاز است.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد:‌البته درآمد حاصل از تبلیغات قابل توجه نیست و کل مبلغی که سال پیش از طریق تبلیغ در مترو حاصل شد ۲۰ میلیارد تومان بود که رقم آن با یارانه‌ای که شهرداری به مترو ارائه می‌دهد قابل مقایسه نبوده است.

پورسیدآقایی تصریح کرد: شهرداری سالانه حدود هزار میلیارد تومان یارانه بلیت به مترو اختصاص می‌دهد و اینکه برخی تصور می‌کنند درآمد ناشی از تبلیغات زیاد بوده، اشتباه است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *